W czasach, gdy pracowałem jeszcze w hotelach, poszukiwaliśmy ciągle informacji jak wyglądają oferty grupowe i konferencyjne naszych konkurentów oraz jakie ceny oferują w różnych terminach. Na dalszym etapie mojej kariery zawodowej zrozumiałem, że centra konferencyjne, agencje eventowe czy firmy DMC mają bardzo podobne potrzeby.
Jedynym sposobem, aby zebrać informacje, było proszenie znajomych pracujących w różnych firmach aby wysłali osobiście zapytanie do wskazanych obiektów / konkurencyjnych firm i zebrali dla nas oferty. Sytuacja była o tyle niekomfortowa, że nie byliśmy w stanie tego robić zbyt często. Osoby, które czyniły nam taką uprzejmość miały swoje obowiązki i nie miały czasu na rozmowy czy korespondencje z hotelami (lub innymi firmami, do których wysłano zapytanie) na temat realizacji, które w rzeczywistości nie miały się odbyć.
Dlatego, otwierając własny biznes, chciałem móc w prosty sposób pomagać hotelom, centrom konferencyjnym, ale również biurom podróży, agencjom eventowym i innym firmom zrozumieć, jakich zachowań cenowych spodziewać się mogą po swoich konkurentach.
Bardzo szybko okazało się, że zapotrzebowanie na usługę Competition Shopping przerosło nasze oczekiwania. Stworzyliśmy szereg nowych stron internetowych, uruchomiliśmy dodatkowe numery telefonów oraz zatrudniliśmy audytorów, którzy są obecnie w stanie przeprowadzać badania w różnych językach.
Początkowo przesyłane w formie arkusza kalkulacyjnego dane zautomatyzowaliśmy tworząc nowoczesny system online, aby móc dostarczać informacje w jeszcze szybszy oraz bardziej przystępny sposób.
Competition Shopping został początkowo stworzony z myślą o badaniu ofert grupowych oraz konferencyjnych. Szybko okazało się, że to sposób na badanie znacznie szerszego spektrum zapytań. Pojawiły się zapytania weselne, studniówkowe, kontrakty wolumenowe dotyczące zakwaterowania i wiele więcej. Zakres wykorzystania tego narzędzia jest bardzo szeroki.
Dla jednego z centrów wystawienniczych badaliśmy przykładowo dane jak inne podobne firmy odpowiadają za zapytania związane z organizacją targów, jak wyceniają poszczególne elementy oferty. Z kolei innej firmie zajmującej się wynajmem sprzętu scenicznego dostarczyliśmy informacje o tym jak podobne zapytania wyceniają ich konkurenci.
Gromadząc dane systematycznie istnieje szansa, aby wejść na wyższy poziom rozumienia zmian cenowych w konkurencji.
W jaki sposób?
Załóżmy scenariusz, w którym rozpoczynamy regularny monitoring konkurencji w oparciu o następujący schemat:
Wysyłając co miesiąc cztery takie zapytania do konkurencji jesteśmy w stanie zrozumieć jakie założenia przyjmuje ona przy wycenie takich podstawowych typów grup. Gdy pojedyncza wycena okaże się znacznie wyższą od pozostałych, będzie to również wskazywało na zwiększony popyt w danym terminie.
Tym sposobem pozyskujesz również informacje jak wyceniać swoje zapytania grupowe i konferencyjne w nadchodzących miesiącach.
Pamiętajmy, że nieprawidłowe wyceny są jednym z najczęstszych powodów anulacji zapytań. Dzięki regularnemu korzystaniu z Competition Shopping, będziesz w stanie konwertować więcej biznesu.